Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει έναν κανονισμό στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της για την ψηφιοποίηση των ταξιδιωτικών εγγράφων. Στην διαβούλευση που είναι ανοιχτή στο κοινό θα πρέπει να επισημανθούν τα προβλήματα αυτής της πρότασης κανονισμού που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως μια νέα, μυστική υποδομή βιομετρικής επιτήρησης που θα εφαρμοστεί στο προτεινόμενο σύστημα.
Η δημόσια διαβούλευση σχετικά με τον κανονισμό για το «travel app». (2024/0670 (COD)) παραμένει ανοιχτή για το κοινό έως τις 8 Ιανουαρίου 2025. Μπορείτε να συμμετάσχετε στη διαβούλευση για να πείτε τη γνώμη σας και να μοιραστείτε αυτό το άρθρο να ενημερώσετε περισσότερο κόσμο για την πρόταση.
Το «travel app» θα μπορούσε να επηρεάσει δυσανάλογα τα θεμελιώδη δικαιώματα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) υπέβαλε δύο προτάσεις στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για την ψηφιοποίηση ταξιδιωτικών εγγράφων. Η πρωτοβουλία αυτή περιλαμβάνει μια «Πρόταση κανονισμού για τη θέσπιση εφαρμογής για την ηλεκτρονική υποβολή ταξιδιωτικών δεδομένων (“EU Digital Travel application”) […] όσον αφορά τη χρήση ψηφιακών ταξιδιωτικών διαπιστευτηρίων» (2024/0670 (COD)) – εφεξής «η πρόταση» ή «travel app» και μια «Πρόταση κανονισμού του Συμβουλίου για τη θέσπιση ψηφιακών ταξιδιωτικών διαπιστευτηρίων βάσει ταυτότητας“. Μια προηγούμενη δημόσια διαβούλευση σχετικά με τους στόχους αυτής της πρωτοβουλίας, πριν από την παρουσίαση των νομοθετικών προτάσεων, έλαβε συντριπτικά αρνητικά σχόλια.
Θεωρούμε ότι αυτές οι προτάσεις ενδέχεται να επηρεάσουν δυσανάλογα τα θεμελιώδη δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένων της ιδιωτικής ζωής, της προστασίας των δεδομένων, της μη διάκρισης και της ελεύθερης κυκλοφορίας.
Αυτό το άρθρο υπογραμμίζει τρεις πτυχές του προτεινόμενου κανονισμού που θα μπορούσαν να θέσουν τους ανθρώπους σε κίνδυνο:
- δημιουργία υποδομής για βιομετρική μαζική επιτήρηση
- δίνει προτεραιότητα στα εμπορικά συμφέροντα, ενώ χαρακτηρίζει τους ανθρώπους ως επικίνδυνους
- τη θέσπιση νέων και την ενίσχυση των υφιστάμενων μορφών διακρίσεων
1. Δημιουργείται υποδομή για βιομετρική μαζική επιτήρηση των ταξιδιών
Η πρόταση θα στηριχθεί σε βάσεις δεδομένων εικόνων προσώπου για την εκτέλεση βιομετρικής ταυτοποίησης αλλά δεν διευκρινίζει πώς πρέπει να δημιουργηθεί ή να διαφυλαχθεί, παρά τους κινδύνους προστασίας δεδομένων και κυβερνοασφάλειας για τους επιβάτες. Στην πράξη, ο ψηφιοποιημένος έλεγχος ταξιδιωτικών εγγράφων θα απαιτούσε την επεξεργασία βιομετρικών δεδομένων και την έκθεση των εικόνων προσώπων των επιβατών στα κράτη μέλη, αλλά η πρόταση δεν περιέχει συγκεκριμένες απαιτήσεις ασφάλειας.
Η πρόταση απαιτεί επενδύσεις σε υποδομές βιομετρικής επιτήρησης, όπως π.χ κάμερες αναγνώρισης προσώπου στα σημεία διέλευσης των συνόρων, όπου υποστηρίζουν τα ψηφιοποιημένα ταξιδιωτικά διαπιστευτήρια.
2. Αυτό δίνει προτεραιότητα στα εμπορικά συμφέροντα και θεωρεί τους ανθρώπους ως επικίνδυνους
Ενώ η πρόταση παρουσιάζεται ως «ψηφιακή ψηφιοποίηση διαβατηρίων και δελτίων ταυτότητας» στο κοινό, η πρόταση αφορά πραγματικά την ψηφιακή προ-υποβολή πληροφοριών από το τσιπ των υπαρχόντων φυσικών διαβατηρίων και ταυτοτήτων στις συνοριακές αρχές. Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να έχουν μαζί τους το φυσικό έγγραφο. Η πρόταση προσπαθεί να μειώσει τον χρόνο που απαιτείται για τους ελέγχους ασφαλείας που είναι αποτέλεσμα της αυξανόμενης τιτλοποίησης και των πολιτικών αφηγήσεων για την προστασία των συνόρων της Ευρώπης από την τρομοκρατία και τη μετανάστευση. Η πρόταση δεν αντιμετωπίζει το υποκείμενο ζήτημα – τον χαρακτηρισμό των ανθρώπων ως εγγενώς επικίνδυνων που πρέπει να ελέγχονται και να διαχειρίζονται.
Η προ-υποβολή των πληροφοριών θα περιλαμβάνει μια διαδικασία βιομετρικής ταυτοποίησης που διαρκεί πολλά λεπτά στους περισσότερους χρήστες. Οι εγγενείς φυλετικές προκαταλήψεις της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε κακές εμπειρίες χρήστη για ορισμένα άτομα.
Αυτή η δυνητικά μεροληπτική διαδικασία ταυτοποίησης σταθμίζεται έναντι της υποσχεθείσας εξοικονόμησης 20 δευτερολέπτων κατά τη διαδικασία ελέγχου των συνόρων. Αυτό ωφελεί πρωτίστως τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες και τις αρχές ελέγχου των συνόρων, αλλά όχι τους ίδιους τους ταξιδιώτες. Αυτό αμφισβητεί το όφελος για το δικαίωμα της ελεύθερης κυκλοφορίας, το οποίο διακηρύσσεται ότι επιτυγχάνει η πρόταση. Είναι επίσης πιθανό να υπάρχει περαιτέρω εδραίωση συστημάτων τιτλοποίησης και υφιστάμενων διακρίσεων.
3. Αυτό δημιουργεί νέες μορφές διακρίσεων και ενισχύει τις υπάρχουσες
Χαιρόμαστε που η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σκοπεύει η χρήση της ψηφιακής ταξιδιωτικής εφαρμογής και των διαπιστευτηρίων να είναι εθελοντική, αφού εξέταζε αρχικά επίσης μια υποχρεωτική επιλογή πολιτικής. Αυτό όμως που δεν λαμβάνεται υπόψη είναι ο καταναγκαστικός αντίκτυπος τέτοιων συστημάτων:
Η ανισορροπία δυνάμεων μεταξύ του ταξιδιώτη και της συνοριακής αρχής –και οι συνέπειες του να φαίνεται «ύποπτο» ή «δύσκολο» τόσο βαθιές στη συχνά διακριτική διαδικασία της μετανάστευσης– σημαίνει ότι το άτομο έχει πολύ μικρή δύναμη ή πραγματικό έλεγχο. Οι άνθρωποι που έχουν κατασκευαστεί δυσανάλογα ως απειλές για την ασφάλεια και αντιμετωπίζονται με υπερβολική αστυνόμευση θα είναι ακόμη λιγότερο πρόθυμοι να ασκήσουν την υποτιθέμενη ελεύθερη επιλογή τους να μην χρησιμοποιήσουν τη νέα ταξιδιωτική εφαρμογή, από φόβο μήπως παρενοχληθούν, κρατηθούν ή αρνηθούν να ταξιδέψουν.
Είναι προβλέψιμο ότι τα κράτη μέλη θα μειώσουν τους πόρους για τη λειτουργία παραδοσιακών συνοριακών πρακτόρων και ενδέχεται ακόμη και να καταστήσουν τη φυσική διαδικασία πιο επαχθή. Αυτό δεν θα επηρεάσει αρνητικά μόνο τους ανθρώπους που θέλουν να ασκήσουν το δικαίωμά τους να μην χρησιμοποιούν τα ψηφιοποιημένα ταξιδιωτικά διαπιστευτήρια, αλλά και τους υπηκόους τρίτων χωρών όταν το σύστημα της ΕΕ δεν έχει πρόσβαση στο τσιπ διαβατηρίου τους ή τα δεδομένα από το τσιπ δεν μπορούν να επικυρωθούν από την εφαρμογή.
Ζητάμε οι παραδοσιακές συνοριακές λωρίδες με χειροκίνητους ελέγχους και ηλεκτρονικές πύλες να παραμείνουν πραγματικά βιώσιμες επιλογές. Πρέπει να διαθέτουν κατάλληλους πόρους για να διασφαλιστεί ότι όσοι επιλέγουν αυτές τις επιλογές δεν θα μειονεκτούν από αυτήν την επιλογή.
Διαβάστε την πλήρη υποβολή του EDRI στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Πηγή άρθρου: https://edri.org