ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Η Apple, η ιδιωτικότητα και οι άλλοι

by: OSArena

Αν, μέχρι πριν λίγο καιρό, έλεγε κάποιος ότι σύντομα η Apple θα εμφανιζόταν να μάχεται υπερασπιζόμενη την ιδιωτικότητα των χρηστών απέναντι σε τεχνολογικούς κολοσσούς, η λογική αντίδραση θα ήταν να βάλουμε τα γέλια και να θεωρήσουμε ότι κάτι δεν πάει καλά στο μυαλό του. Άλλωστε, το ποιόν της εν λόγω εταιρείας είναι γνωστό σε όποιον φροντίζει να ενημερώνεται για την τεχνολογία.

Όμως, όσο περίεργο και αν φαντάζει, και παρότι στο Cupertino έχουν αναγάγει την άκρατη εμπορευματοποίηση κάθε πτυχής της χρήσης υπολογιστή σε υψηλή τέχνη, η Apple ακολουθεί διαφορετικό δρόμο από τους αντιπάλους της και -κατά τα φαινόμενα- προστατεύει την ιδιωτικότητα των πελατών της.

Η παραπάνω διαπίστωση προκύπτει εύλογα αν παρατηρηθεί η πορεία της εταιρείας ανά τα χρόνια και οι αποφάσεις που λαμβάνει. Επιβεβαιώνεται, δε, κατηγορηματικά μέσα από πρόσφατα γεγονότα.

Η Apple υπέρ της ιδιωτικότητας

Μαθαίνουμε πως, μέχρι πρότινος, η εταιρεία με σήμα το μήλο χρησιμοποιούσε στο iOS το χαρακτηριστικό IDFA, μια λειτουργία που επιτρέπει τη χρήση εξατομικευμένων δεδομένων για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων. Όλα αυτά εν αγνοία των χρηστών, φυσικά, γιατί σιγά να μην τους ρωτήσει κιόλας. Πλέον, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, οι μελλοντικές εκδόσεις του λειτουργικού θα ζητούν τη συγκατάθεση του χρήστη για την ενεργοποίηση αυτού του είδους παρακολούθησης.

Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στην υλοποίηση -εδώ και λίγους μήνες- των «ετικετών απορρήτου», οι οποίες απαιτούν από τους δημιουργούς εφαρμογών (συμπεριλαμβανομένων και όσων αναπτύσσει η Apple) να παρουσιάζουν αναλυτικές πληροφορίες για τη συλλογή και χρήση δεδομένων, τον τρόπο που αυτά αξιοποιούνται -είτε από τις ίδιες τις εφαρμογές είτε από τρίτα μέρη (βλέπε διαφημιστικές και εμπόρους δεδομένων πάσης φύσης)- και το αν μπορούν να ταυτοποιήσουν τους χρήστες —αν θέλουν να γίνουν αποδεκτές στο App Store.

Βέβαια, κανένας νοήμων άνθρωπος δεν πιστεύει ότι η Apple των τρισεκατομμυρίων ενδιαφέρεται σοβαρά για την προστασία των χρηστών και την ιδιωτικότητά τους. Η πραγματικότητα είναι ότι, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες, τα έσοδά της δε βασίζονται στο εμπόριο προσωπικών δεδομένων και τον καταιγισμό από διαφημίσεις που το συνοδεύει. Επειδή, λοιπόν, τα τελευταία χρόνια το ζήτημα της ιδιωτικότητας στην τεχνολογία είναι φλέγον, εκμεταλλεύεται έξυπνα την κατάσταση ώστε να βρεθεί στη σωστή πλευρά της Ιστορίας.

Όπως και να έχει, η είδηση αυτή θα περνούσε στα ψιλά ως μια ακόμα απόφαση μιας ιδιωτικής εταιρείας που δεν απασχολεί τους πολλούς· χρυσοπληρωμένο ψήγμα ιδιωτικότητας. Επειδή, όμως, ο κόσμος της τεχνολογίας έχει προ πολλού ενδώσει στην ηθική παρακμή και οι «τιτάνες» της δεν είναι παρά βδέλλες που απομυζούν κάθε σταγόνα από τα δικαιώματα των χρηστών για να πλουτίσουν, φροντίζοντας πάντα να κρύβουν την ασχήμια τους σε φανταχτερό περιτύλιγμα, απολαμβάνουμε τις αντιδράσεις που προκάλεσε η προαναφερθείσα αλλαγή με το IDFA.

«Κοινωνικό» εμπόριο δεδομένων

Ποιος πιστεύετε ότι πρωτοστατεί και προσπαθεί με κάθε τρόπο να πλήξει αυτήν την απόφαση; Μα ναι, είναι ο συνήθης ύποπτος σε τέτοιες περιπτώσεις (θυμηθείτε την ανάλογη αντίδραση στην εφαρμογή του GDPR), το Facebook. Το «κοινωνικό» δίκτυο που σας χρησιμοποιεί με τη συγκατάθεσή σας και συνεχώς αυξάνει τα πλούτη του εκμεταλλευόμενο την ίδια σας τη ζωή.

Και μη νομίζετε ότι περιορίστηκε σε κάποια τυπική έκφραση δυσαρέσκειας. Αντίθετα, ακολουθώντας πιστά τον βίο και την πολιτεία του αδίστακτου δημιουργού της, που δε διστάζει να εξευτελιστεί για χάρη του χρήματος, η εταιρεία Facebook Inc. έπεσε σε νέα, ακόμα πιο χαμηλά επίπεδα, πληρώνοντας για τη δημοσίευση διαφημίσεων εναντίον της Apple σε εφημερίδες(!).

Σε μία από αυτές, με τίτλο «Η Apple εναντίον του ελεύθερου διαδικτύου» [sic], οι δύστυχοι αναγνώστες διαβάζουμε ότι η Apple σχεδιάζει μια εξαναγκασμένη ενημέρωση λογισμικού που θα αλλάξει το Διαδίκτυο προς το χειρότερο. Σωστά μαντέψατε, ο περιορισμός της χρήσης προσωπικών δεδομένων για την προβολή διαφημίσεων είναι για το Facebook η απαρχή της καταστροφής του Διαδικτύου.

Σαν να μην έφτανε αυτό, ο κατά συρροή βιαστής της ιδιωτικότητας παρουσιάζεται ως αυτόκλητος προστάτης των μικρών επιχειρήσεων που, σύμφωνα με το πανέξυπνο τμήμα marketing αλλά κόντρα στη λογική, θα δουν σημαντική μείωση στα έσοδά τους ως συνέπεια των αποφάσεων της Apple. Αλήθεια. Έχουν φτιάξει μέχρι και μια εξαιρετική ιστοσελίδα-διαδικτυακό απόπατο για να διαδώσουν όλες αυτές τις ηλιθιότητες.

Σύμφωνα, όμως, με δηλώσεις που έκαναν πρώην υπάλληλοι της εταιρείας, η μικρή επιχείρηση πιθανότατα δε γνωρίζει καν τι είναι το IDFA και οι μόνοι που θα πληγούν σε βάθος από την επερχόμενη αλλαγή είναι εκείνοι οι παράγοντες που βασίζουν τα κέρδη τους στην κατάχρηση των δεδομένων και στις διαφημίσεις. Δηλαδή, στη συγκεκριμένη περίπτωση, το Facebook. Καταλαβαίνετε τώρα γιατί αντιδρά τόσο έντονα;

Τεχνολογικός παρασιτισμός με σήμα το G

Αν υπάρχει ένα θετικό σημείο στην όλη υπόθεση για τους χρήστες της τεχνολογίας, αυτό είναι το γεγονός ότι οι τελευταίες αποφάσεις της Apple δρουν ως ένα είδος φαρμάκου που κάνει τα τεχνολογικά παράσιτα να συρθούν από τις τρύπες τους και φέρνει στο φως -χωρίς περιθώρια αμφισβήτησης αυτήν τη φορά- αλήθειες που όλοι γνωρίζουμε αλλά, δυστυχώς, ελάχιστοι έχουν συνειδητοποιήσει πραγματικά.

Δεν είναι μόνο οι γελοιότητες του Facebook που θα έπρεπε να προβληματίσουν αλλά και ορισμένες παράπλευρες αποκαλύψεις που αναγκάστηκε να κάνει η Google, στα πλαίσια της ανωτέρω αλλαγής. Όχι ότι δεν ξέρουμε ποια είναι αλλά, ίσως, οι νέες πληροφορίες -που δημοσίευσε η ίδια- θορυβήσουν κάποιους από τους χρήστες του «καλυτερότερου περιηγητή».

Άραγε, εσείς που απολαμβάνετε την εμπειρία της διαδικτυακής πλοήγησης που προσφέρει ο Chrome, αντιλαμβάνεστε πώς ακριβώς διαμορφώνεται αυτή; Είστε ενήμεροι για τα ψηφιακά δικαιώματά σας που καταπατούνται καθημερινά;

Σε μια πρωτόγνωρη -αλλά αναγκαστική, βάσει των «ετικετών απορρήτου» που αναφέραμε πιο πάνω- αποκάλυψη που προσπάθησε να καθυστερήσει όσο περισσότερο μπορούσε, η Google ανάρτησε στο App Store τους τρόπους με τους οποίους το δημοφιλές προϊόν της, ο Chrome, παραβιάζει την ιδιωτικότητα των χρηστών του.

Μην πέσετε από τα σύννεφα αλλά οι σχετικές πληροφορίες αποτελούνται εξ ολοκλήρου από δεδομένα τα οποία μπορούν να σας ταυτοποιήσουν και περιλαμβάνουν περισσότερους από 10 διαφορετικούς τύπους, μεταξύ των οποίων βρίσκονται (ενδεικτική αναφορά) η τοποθεσία, το ιστορικό αλλά και πληροφορίες για τα οικονομικά σας, μαζί με το σκόπιμα ασαφές «άλλα δεδομένα». Κάθε φορά που χρησιμοποιείτε τον περιηγητή, η Google αλιεύει αυτά τα στοιχεία και τα εμπορεύεται με στόχο τα έσοδα από διαφημίσεις.

Τώρα πια, εφόσον αυτές οι πληροφορίες βρίσκονται αναρτημένες σε κοινή θέα, κανένας δε μπορεί να ισχυριστεί ότι δε γνώριζε. Εντούτοις, είμαστε βέβαιοι ότι κάποιοι θα παραμείνουν αυτόβουλα θύματα, επιτρέποντας στα τεχνολογικά μεγαθήρια να θέτουν προς αγορά την ύπαρξή τους. Είναι δική τους απόφαση —αλλά χαζή απόφαση.

Σκεφτείτε… ιδιωτικά

Ποιος να το πίστευε ότι θα ερχόταν ο καιρός όπου η Apple θα δεχόταν τα πυρά άλλων εταιρειών τεχνολογίας επειδή προσπαθεί να προστατεύσει την ιδιωτικότητα όσων χρησιμοποιούν τα προϊόντα της. Εμείς, πάντως, δε θα την τοποθετούσαμε ανάμεσα στους «συμμάχους» σε αυτόν τον διαρκή αγώνα, παρότι απολαμβάνει -ορθώς για τη συγκεκριμένη περίσταση- τη δημόσια στήριξη ακόμα και του Electronic Frontier Foundation.

Και βέβαια, διόλου δε μας απασχολούν οι διαξιφισμοί των πάμπλουτων πολυεθνικών. Όμως, έχει κάποια σημασία ότι αυτήν τη φορά το διακύβευμα είναι η ιδιωτικότητα. Το γεγονός ότι ασχολείται ολόκληρη Apple, έστω και για τους δικούς της λόγους, ίσως είναι ενδεικτικό της βλακώδους προσέγγισης που έχουν πολλοί χρήστες τεχνολογίας εκεί έξω, επιδρώντας αρνητικά και για όλους τους υπόλοιπους.

Η ιδιωτικότητα δεν είναι εμπορικό προϊόν που διαθέτει κάποια εταιρεία, ούτε αντάλλαγμα για την προσφορά υπηρεσιών· είναι αναγνωρισμένη ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, ακόμα και στον ψηφιακό κόσμο. Μην περιμένετε από καμία Apple να σας προστατεύσει όταν εσείς οι ίδιοι την ξεπουλάτε με την πρώτη ευκαιρία. Σκεφτείτε σοβαρά, αναθεωρήστε και ξεκινήστε επιτέλους να χρησιμοποιείτε την τεχνολογία υπεύθυνα, για το καλό όλων των ψηφιακών πολιτών.

Πηγή άρθρου: https://osarena.net/brain-dump-0-2/

Leave a Comment